Temat tygodnia 5,6 LATKI (30.03-3.04): Wiosenne powroty i przygotowania do świąt Wielkanocnych

Poniedziałek: Wiosenne powroty ptaków.

Zachęcamy do wspólnej modlitwy z dzieckiem przed posiłkiem: „Gdy do stołu zasiadamy Ciebie Boże wspominamy i wielbimy imię Twoje za pokarmy i napoje” i po posiłku „Już posiłek zakończony, bądź o Boże pochwalony za obfite dary Twoje, za pokarmy i napoje”.

  1. Wspólna modlitwa z dzieckiem.

Poniedziałek w ochronce jest dniem Opatrzności Bożej – w modlitwie podziękujcie za stworzony świat i opiekę Bożą nad nami; zaśpiewajcie piosenkę „O boska Opatrzności”.

Opatrzności Boża, czuwaj nad nami.

  1. Powtórzenie dni tygodnia
  2. Obejrzyj prezentacje dla utrwalenia wiadomości – „Zwiastuny wiosny”

Słuchanie ciekawostek o ptakach powracających do Polski- z wykorzystaniem ilustracji (Karty pracy – załącznik nr. 1)

  • Kukułka

Kukułka słynie z składania po jednym jaju do gniazd innych ptaków, jednak każda samica wybiera sobie gniazda tylko kilku gatunków ptaków; jajo musi być podobne do jajka kukułki, aby inny ptak się nie spostrzegł. Gospodarz wysiaduje kukułcze jajo, a potem karmi cudze pisklę, natomiast kukułka z czasem wyrzuca z gniazdo „swoje rodzeństwo” i nawet przerasta inne ptaki.

  • Skowronek

Jest dla nas zwiastunem wiosny, bo przylatuje do nas już w lutym. Zakłada gniazda na ziemi. Samica wysiaduje jajka, a samiec w tym czasie wciąż koncertuje/śpiewa. Skowronki żywią się głównie owadami i innymi małymi zwierzętami, które zwykle zbierają z ziemi i roślin.

  • Dudek

Ma charakterystyczny czub na głowie, zakończony czarnymi plamami. Dudek rozkłada czubek w piękny wachlarz przy starcie do lotu i gdy jest zdenerwowany. Głowa i szyja jest koloru pomarańczowego, na brzuchy występują ciemne plamy. Grzbiet i skrzydła są czarno-białawe. Ogon jest czarny z białym pasem. Do budowy gniazd są mu potrzebne stare drzewa dziuplaste położone na skraju lasów. Na zimę odlatuje do Afryki

  1. Zagadki – dziecko odgaduje nazwy ptaków i wskazuje je na obrazkach.

Piórka pstrokate, czub od parady,
dość długim dziobem chwyta owady,
na skraju lasu, albo na łące
słychać wołanie jego dudniące. (dudek)

Już po lesie kuku,
gniazdka sobie szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jaja,
niech inni je wygrzewają. (kukułka)

Śpiewa wysoko
piosenki do słonka,
głos ma podobny
do drżenia dzwonka. (skowronek)

Zachęć dziecko, aby po odgadnięciu zagadki podzieliło nazwy ptaków na sylaby, jeśli potrafi też na głoski. Słowa ptaków: kukułka, dudek, skowronek – dziecko układa z rozsypanki literowej, określa spółgłoski i samogłoski – karteczki czerwone i niebieskie

Karty pracy na cały tydzień -> Kliknij TUTAJ.

 

Wtorek: Jaskółki budują gniazdo.

Modlitwa z dzieckiem.

Wtorek w ochronce jest przeżywany jako Dzień Anioła Stróża: pomódl się z dzieckiem o szczególną opiekę Anioła Stróża nad każdym człowiekiem w czasie epidemii; pomódl się również za lekarzy, pielęgniarki, ludzi którzy pomagają chorym osobom; odmów Ojcze nasz, Zdrowaś Mario. Przypomnij, że przeżywamy Wielki Post; poproś dziecko, aby zaśpiewało znaną piosenkę „Wieki post, Wielki post, zbudujemy razem most. Most do Ojca który w niebie czeka na mnie i na Ciebie, czeka na mnie (3 razy klaśnij) i na Ciebie”

Aniele Boży Stróżu mój, opiekuj się nami

  1. Posłuchaj z dzieckiem piosenki „Jaskółka, czyli ogłaszają ptaki wiosnę”
  2. Słuchanie wiersza „Jaskółeczka” Małgorzata Lewicka!

Pod okienkiem u Aneczki
mają gniazdo jaskółeczki.
Bardzo ciężko pracowały,
kiedy swój dom budowały.

Trochę puchu i patyczków,
miękko w gniazdku jak w koszyczku.
Potem mama jaskółeczka
wciąż siedziała na jajeczkach,
a troskliwy tatuś taki
w dziobku nosił jej robaki,
aż wykluły się pisklęta.
Wtedy ptaszki miały święta.

Mama z tatą tak na zmianę
pilnowali swoich maleństw.
Już rodzinka jest w komplecie,
a w ogródku kwitnie kwiecie.
Mówi Ania do Maryni”
„Patrz, jedna jaskółka wiosny nie czyni!”

Porozmawiaj z dzieckiem o treści wiersza, zachęć, aby na zadane pytania wypowiadało się całymi zdaniami:

  • o jakim ptaku opowiada wiersz?
  • co robiły jaskółki?
  • z czego budowały gniazdo?
  • co robiła mama jaskółka, a co tata?
  1. Oglądnij film „Jaskółka buduje gniazdo”.

 

  1. Przeczytaj wiersz jeszcze raz. Zapytaj dziecko co zapamiętało, poproś, aby samodzielnie na kartce A4 narysowało i pokolorowało obrazek do treści wiersza.

 

Środa: Bocianie gniazdo.

Modlitwa z dzieckiem.

W ochronce jest to dzień św. Józefa – patrona rodzin i dobrej śmierci; pomódl się za wszystkie rodziny oraz za ludzi konających i tych, którzy zmarli w wyniku epidemii.

Św. Józefie, módl się za nami

  1. Opowiadanie „Bocianie gniazdo”

Wiosna to czas ptasich powrotów. Wiele ptaków zimą odlatuje do ciepłych krajów, by wiosną powrócić do swoich gniazd. Taki zamiar miała para bocianów. Wiele dni byli w podróży.
Cel ich wędrówki był już bardzo bliski.
– Rozpoznaję ten lasek. Już jesteśmy blisko. Zaraz zanim będzie nasza stodoła – poinformował pan bocian.
– To dobrze, jestem już bardzo zmęczona – narzekała pani bocianowa.
– Już wkrótce usiądziemy na własnym gnieździe – pocieszał pan bocian.
– Mam nadzieję, że nikt go nam nie zajął – zastanawiała się pani bocianowa.
Ptaki minęły lasek. Zataczając w powietrzu koła rozglądały się za swoim gniazdem.
Powinno ono stać na dachu starej stodoły. Niestety, nigdzie nie mogli go dostrzec.
– Nie wiem co się stało, ale nie widzę naszego gniazda – poinformował pan bocian.
– Może pomyliliśmy miejsce, może jest tu jeszcze inny lasek – zastanawiała się pani bocianowa.
– To niemożliwe, tyle razy latałem nad tym miejscem. Znam tutaj każde drzewo. Przy tamtym starym dębie powinna stać stodoła, a na niej powinno być nasze gniazdo – przekonywał pan bocian.
– Polećmy tam i sprawdźmy to dokładnie – zaproponowała pani bocianowa.
Ptaki wylądowały na starym dębie. Dopiero teraz zauważyły, że stodoła z ich gniazdem została zburzona. Na dole były ruiny, wśród nich widać było rozwalone bocianie gniazdo.
– To straszne, jak to się mogło stać? – zastanawiał się pan bocian.
– Co my teraz zrobimy, gdzie zamieszkamy? – martwiła się pani bocianowa.
Nieoczekiwanie do rozmowy dołączył mały wróbelek, który siedział na gałęzi obok, w swoim małym gniazdku.
– Jesienią po waszym odlocie nawiedziła nas bardzo silna wichura. To ona rozwaliła stodołę i wasze gniazdo.
– Nie mam już naszego gniazda. Chyba będziemy musieli wrócić z powrotem do ciepłych krajów – smutnym głosem stwierdził pan bocian.
– To niemożliwe. Podróż tutaj była bardzo męcząca, nie dam rady raz jeszcze pokonać taka długiej drogi – użalała się pani bocianowa.
– Możecie zamieszkać na tym dębie – zachęcał mały wróbel, dodając – ja również kiedyś miałem gniazdo pod dachem stodoły. Po jej zniszczeniu uwiłem sobie gniazdko tutaj. To bardzo solidne i mocne drzewo. Nawet silna wichura nic mu nie zrobiła.
– To jest dobry pomysł, ale nasz gniazdo jest dużo większe od twojego. Nie wiem czy to drzewo wytrzyma taki ciężar – zastanawiał się pan bocian.
– To jest dąb, bardzo mocne drzewo, a tuż nad waszymi głowami jest gruby konar, doskonałe miejsce na gniazdo – zachęcą wróbelek.
– Nasze gniazdo jest nie tylko ciężkie, ale także bardzo długo się go buduje. Czy zdążymy je zbudować nim zniosę jajka? – zastanawiał się pani bocianowa.
– Ja chętnie pomogę – zaoferował się wróbelek, dodając – jestem mały, ale bardzo szybko latam. Zresztą na tym drzewie mieszka wiele innych ptaków. Myślę, że one również chętnie pomogą.
Tak też się stało. Wszyscy mieszkańcy dębu pomagali bocianom w budowaniu nowego gniazda. Już po kilku dniach było ono gotowe. W samą porę, bo pani bocianowa właśnie zniosła w nim jajka. Wszyscy mieszkańcy dębu bardzo się zaprzyjaźnili. Wieczorami słychać tam było ptasie śpiewy, a rano bociani klekot. Wszyscy tworzyli jedną, wielką, ptasią rodzinę.

 

  1. Porozmawiaj z dzieckiem o treści opowiadania.

Powiedz kilka ciekawostek o ptaku z opowiadania.

Bocian

Gniazduje w całym kraju, w pobliżu dużych łąk, na których żeruje oraz blisko ludzikach domów. Żywi się małymi gryzoniami, gadami, dużymi owadami, rzadziej żabami i rybami. Na zimę odlatuje do Afryki. Powracają do nas pod koniec marca lub w kwietniu – najpierw samiec, potem samica, często do tych samych gniazd.

 

  1. Omów budowę ptaka na podstawie obrazka bociana: wskaż  i wymień poszczególne części: dziób, skrzydła, ogon, nogi, zaznacz, że ciało jest pokryte piórami i ptaki posiadają umiejętność latania) – (Karty pracy – Załącznik nr 2)

Poproś dziecko, aby naśladowało głos bociana: od cichego do głośnego klekotania, od wolnego do szybkiego i odwrotnie.

  1. Ćwiczenie z elementami równowagi „Bocian” dziecko swobodnie maszeruje po pokoju na klaśniecie zatrzymuje się w miejscu i staje na jednej nodze, na ponowne klaśnięcie kontynuuje marz – zabawę powtórz kilka razy.

 

  1. Praca plastyczna – „Bocian”.

Przygotuj koła białe, czarne, czerwone, niebieskie, żółte wg podanego wzoru: odrysuj na kartce. Zadanie dla dziecka: samodzielne wycinanie, składanie na pół wyciętych kółek, przyklejanie na kartce wg wzoru. (Karty pracy – Załącznik nr 3).

Kart pracy do całego tygodnia zostały zamieszczone w poniedziałek.

Czwartek: Wielkanocne pisanki.

Modlitwa z dzieckiem.

Dzień Najświętszego Sakramentu. Przypominany sobie wydarzenia Wielkiego Czwartek, we wspólnej modlitwie pamiętaj o Ojcu świętym Franciszku, biskupach i kapłanach prosząc dla nich o wierność Bogu i siły w prowadzeniu ludzi do Boga. Zaśpiewaj: Jezus jest tu/ 2x o wznieśmy ręce wielbiąc Jego imię, Jezus jest tu. Bóg kocha nas, … Pan jest wśród nas, …”

Jezu Eucharystyczny, zmiłuj się nad nami

  1. Posłuchaj piosenki „Idą dzieci ze święconym”. Zachęć dziecko do wyklaskiwania rytmu piosenki/ poruszania się do rytmu. 

 

  1. Zabawa ruchowa „Pokaż pisankę”.

Dziecko w dowolnych kierunkach porusza się po pokoju, na hasło: Pokaż pisankę – zatrzymuje się i pokazuje na niby trzymająca w dłoniach pisankę; zachęć, aby opowiedziało jak wygląda jego pisanka.

Ćwiczenie spostrzegawczości „Ukryte pisanki” wytnij wcześniej z kolorowego papieru kilka pisanek, ukryj je w różnych miejscach w domu; zadaniem dziecka jest ich odszukanie; określenia miejsca gdzie się znajdowały: pod, nad, między… oraz ich przeliczenie, zapytaj się jak wygląda druga, czwarta,… pisanka; która z kolei jest np. czerwona pisanka,… itp.

  1. Wykonaj z dzieckiem wspólną pisankę wg własnych pomysłów.
 

Piątek: Przygotowania do Niedzieli Palmowej.

Modlitwa z dzieckiem.

Dzień Najświętszego Serca Jezusa. Wspólnie pomódlcie się modlitwą rozważając stacje Drogi Krzyżowej.

  1. Zabawa ruchowa „Giganty i krasnoludki”
  2. Dziecko leży na plecach. Na zmianę rozciąga się, starając zajmować jak najwięcej miejsca (giganty) i kuli się jak najmocniej, aby zajmować jak najmniej miejsca (krasnoludki)
  3. Chodzi na palcach stawiając wielkie kroki (giganty) i na zmianę drepcąc przykucając (krasnoludki)
  4. Przeczytaj dziecku fragment Ewangelii św. Mateusza – rozdział 21. 
  5. Posłuchaj z dzieckiem wyjaśnień dotyczących Niedzieli Palmowej. Kliknij TUTAJ.

Zapytaj dziecka co zapamiętało i zadaj pytania:

  • Co wspominamy w Niedzielę Palmową? (wjazd Jezusa do Jerozolimy)
  • Na czym wjechał Pan Jezus do Jerozolimy? (na osiołku)
  • Dlaczego nazywamy tę niedziele „Palmową”? (ponieważ ludzie, rzucali pod stopy Jezusa gałązki palmowe i swoje ubrania, wołając Hosanna, Królowi Dawidowemu)
  • Co symbolizuje palma? (radość i tryumf, zwycięstwo, Jezusa przywitana jako bohatera)

ZACHĘCAM DO WYKONANIA RAZEM Z DZIECKIEM PALMY.

 

 

Post Author: admin